PIMS Logo

Pirkanmaasoftin pelisäännöt

Jokaisen yhdistyksen peleissä pelaavan on osattava nämä säännöt! Säännöt kerrataan alkubriiffissä ennen päivän pelejä, mutta ne on hyvä osata jo etukäteen.

Sääntöjä on päivitetty vuoden 2017 maaliskuussa kilpien osalta.

1. Yleistä



1.1. Suojaimet ja tarvittavat pelivarusteet

Peleissä hyväksytään seuraavat silmäsuojaimet:

- Paintball-maskit
- Sansein ritilämaskit
- Ballistiset suojalasit
- Ampujanlasit varauksin
- Muut testatut silmäsuojaimet

Varmista silmäsuojaimiesi kestävyys ennen pelaamista. Suojaimia voidaan testata pelin tehokkaimmalla aseella.

Sankalaseja saavat käyttää vain täysi-ikäiset ja yli 15-vuotiaat huoltajan kirjallisella lupalapulla. Sankalasien kanssa niskahihnan käyttö on suositeltavaa.

Peleissä on käytössä keltainen ja punainen hihanauha sekä oranssi ns. raatoliina. Hihanauhoilla erotetaan joukkueet toisistaan ja oranssi raatoliina merkkaa pelistä eliminoituneen pelaajan.

Hihanauhan sijoitus oikeakätisillä ampujilla on vasemmassa kädessä ja vasenkätisillä oikeassa kädessä. Voit myös pitää kummassakin kädessä nauhoja samanaikaisesti. Raatoliinan käyttö ei ole pakollista, mutta se on erittäin suositeltavaa.

1.2. Aseiden tehorajat

Sarjatuleen kykenevät aseet saavat maksimissaan ampua 1,2 Joulea (CQB-alueet) tai 1,6 Joulea (metsäpelialueet).

1,2 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 142 m/s
0,20 g: 110 m/s
0,23 g: 103 m/s
0,25 g: 98 m/s
0,28 g: 93 m/s
0,30 g: 90 m/s
0,36 g: 82 m/s
0,43 g: 75 m/s

1,6 J eri kuulan painoilla tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 163 m/s
0,20 g: 126 m/s
0,23 g: 118 m/s
0,25 g: 113 m/s
0,28 g: 107 m/s
0,30 g: 103 m/s
0,36 g: 94 m/s
0,43 g: 86 m/s

Itselataavaa kertatulta käyttävät tarkkuuskiväärit, joissa ei ole mahdollisuutta sarjatuleen saavat ampua maksimissaan 2,25 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 194 m/s
0,20 g: 150 m/s
0,23 g: 140 m/s
0,25 g: 134 m/s
0,28 g: 126 m/s
0,30 g: 122 m/s
0,36 g: 112 m/s
0,43 g: 102 m/s

Kertaviritteiset tarkkuuskiväärit saavat maksimissaan ampua 3 J. Eri kuulan painoilla tämä tarkoittaa seuraavia lähtönopeuksia:

0,12 g: 223 m/s
0,20 g: 173 m/s
0,23 g: 161 m/s
0,25 g: 155 m/s
0,28 g: 146 m/s
0,30 g: 141 m/s
0,36 g: 129 m/s
0,43 g: 118 m/s

Kaikkien yli 1,2 J ampuvien aseiden kohdalla noudatetaan CQB-alueilla 25 metrin turvarajaa, eli näillä aseilla et saa ampua kohdetta alle 25 metrin etäisyydeltä. Yli 1,2 J ampuvalla aseella et saa myöskään ampua sisätiloissa vaikka turvaraja ylittyisi. Kuitenkin saat ampua sisätiloista ulos, sekä ulkoa sisään luonnollisesti turvarajaa noudattaen. Metsäalueilla turvarajaa käytetään kaikissa yli 1,6 J aseissa. Sarjatulen käyttö lähietäisyydeltä on ei-toivottua.

1.3. Erikoisaseet ja niiden käyttö

Sallittuja heitettäviä kranaatteja ovat kuulia ampuvat airsoft-kranaatit ja dekokranaatit. Dekokranaattien käytöstä voit lukea lisää täältä. Jokainen kranaatti täytyy hyväksyttää pelinvetäjällä ennen käyttöä. Kranaattia heitettäessä on huudettava "KRANAATTI!". Kranaatti heitetään alakautta.

Pyrotekniikkaan pohjautuvat kranaatit, sekä kumi- tai vaahtomuovikärkiset kranaatit ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä.

Heitin- ja kiväärikranaatit ovat sallittuja. Jokainen normaalista poikkeava heitin- ja kiväärikranaatti täytyy hyväksyttää pelinvetäjällä ennen käyttöä. Kranaatin kuulan osuma eliminoi pelaajan, kuten muukin kuulan osuma, ellei pelinjohto muuta mainitse.

Airsoftiin tarkoitettu kuminen tai muuten elastinen puukko voi olla kannossa hiljaista eliminointia eli puukottamista varten. Kaikki puukottamiseen käytettävät välineet on hyväksytettävä pelinvetäjällä ennen käyttöä. Hiljainen eliminointi tapahtuu koskettamalla kohdetta kädellä tai erikseen pelinjohdolla hyväksytetyllä välineellä ja lausumalla puukko. Puukottamalla eliminoitava pelaaja toimii muuten samalla tavalla kuin eliminoituessaan kuulasta, mutta ei huuda "OSUMA!" -huutoa.

Kilven tulee kuvata aitoa ballistista kilpeä, koon ollessa maksimissaan 120cm x 60cm. Kilpi ei saa olla läpinäkyvä, kilvessä saa olla noin 10cm korkea ja 30cm leveä "ikkuna".
Kilven kanssa saa käyttää ainoastaan pistoolia. Pistoolilla saa ampua tähdättyjä laukauksia kilven ikkunaa käyttäen, siten että pistoolia pidetään kilven edessä ja laukaus tähdätään kilven ikkunan lävitse. Kilpi on henkilökohtainen, eikä sitä voi kesken pelin siirtää toiselle henkilölle. Kilven voi tuhota joko kranaatilla tai kädellä koskettamalla. Itse pelaajaan osunut kuula lasketaan aina normaaliksi osumaksi. Kun kilpi on tuhoutunut, sitä ei voi käyttää enää saman pelin aikana.

Kaikki itse tehdyt tai rakennetut aseet on hyväksytettävä pelinvetäjällä ennen pelaamista.

1.4. Vastuu

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin jos selvästi pystytään osoittamaan, että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajale, on koituneet vahingot korvattava parhaaksi katsotulla tavalla. Mikäli löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, varusteet, aseiden osat tms.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja toimittaa ne pelinvetäjälle.

1.5. Asenne

Pidä aina mielessäsi, että airsoft on vain leikkiä ja mukava harrastus. Mikäli sinua huomautetaan säännöistä, älä loukkaannu, vaan paina asia mieleesi vastaavien tilanteiden välttämiseksi. Mikäli olet asiasta eri mieltä, voi siitä tietenkin keskustella järkevästi, mutta älä ala riitelemään asiasta. Nämä säännöt on tehty pelaajien ja pelialueen turvallisuutta ajatellen. Muista myös käyttäytyä hyvin kanssapelaajaa kohtaan. Vältetään kaikkea ylimääräistä huutelua ja mahdollisesti loukkaavaa toimintaa.

1.6. Päihteet

Päihteet ja airsoft eivät kuulu yhteen. Alkoholin tai muiden päihteiden nauttiminen ennen peliä tai pelin aikana on ehdottomasti kiellettyä. Väärinkäsityksien välttämiseksi alkoholipulloja, tyhjiä tai täysinäisiä, ei saa pelikentille tuoda. Tupakointi on sallittu vain sille erikseen osoitetussa paikassa.

1.7. Teräaseet

Pelin aikana mukana olevat teräaseet on pidettävä asianmukaisesti suojattuina, jotta ne eivät aiheuta vaaraa kantajalleen tai kanssapelaajille.

1.8. Alkubriiffi

Ennen pelien aloittamista yhdistyksen virallisissa tapahtumissa pidetään ns. alkubriiffi, jossa kerrataan pelaajille säännöt, ilmoitetaan mahdollisista sääntömuutoksista ja tiedotetaan yhdistyksen asioista. Jokainen pelaaja on velvoitettu kuuntelemaan alkubriiffin.

2. Pelin aikana



2.1. Vaaratilanteet

Jos vaaratilanne syntyy pelin ollessa käynnissä, tulee vaaran ensimmäisenä huomanneen pelajan huutaa "PELI SEIS!" välittömästi. "PELI SEIS!" -huuto kuuluu jokaisen pelaajan velvollisuuksiin ja jokainen on velvoitettu toistamaan huudon. Pelin ollessa seis pelaajat eivät liiku paikaltaan ennen kuin pelin keskeyttänyt tilanne selvitetään. Asian selvittää yhdistyksen toimihenkilö. Kun pelin katkaissut asia on selvitetty, peli jatkuu huudolla "PELI KÄY!" tai loppuu huudolla "PELI OHI!". Kummassakin tapauksessa huuto toistetaan.

Peli tulee huutaa seis seuraavissa tapauksissa:

- Peliin kuulumattomia ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille käydään ilmoittamassa alueella tapahtuvasta aktiviteetista ja pyydetään ystävällisesti siirtymään pelialueen ulkopuolelle.
- Varsinaisella pelialueella tai offgame-alueella sattunut tapaturma, joka vaatii suurempaa hoitoa.
- Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojus päästä, menee rikki, tai menee muuten sellaiseen kuntoon, että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja.
- Muut vaaratilanteet, esim. joku putoaa järveen tai jäihin, tulipalo jne.

Vaaratilanteiden välttämiseksi sokkona ampuminen on kiellettyä. Pelaajan on aina nähtävä mihin tämän ampumat kuulat lentävät.

2.2. Pelin aloitus

Peli alkaa, kun kumpikin joukkue on ilmaissut olevansa valmis ennalta sovitulla huudolla, kuten "VALMIS!". Suojalasit laitetaan päähän aina pelialueelle offgame-alueelta siirryttäessä ja ne pysyvät päässä aina kun ollaan pelialueella, mutta viimeistään tässä vaiheessa on syytä varmistaa, että kaikki ovat suojalasinsa muistaneet. Kun kumpikin osapuoli on valmis, voidaan peli käynnistää huudolla "PELI KÄY!". Myös pelikohtaisia muutoksia voi esiintyä.

2.3. Pelissä mukana oleva pelaaja 

Järki mukaan pelikentälle. Mikäli olet varmassa ampumapaikassa ja tiedät ettet voi olla osumatta, älä tyhjennä koko lipasta vaan käytä järkeäsi. Pari kuulaa on varmasti riittävä määrä.
Fyysinen kontakti toiseen pelaajaan on ehdottomasti kielletty poislukien hiljainen eliminointi kädellä tai elastisella puukolla. Mikäli olet varma osumastasi vastustajaan, mutta hän ei huomaa sitä, älä jää ihmettelemään vaan ammu uudestaan. Airsoft-aseiden kuulat ovat kevyitä ja pitkältä etäisyydeltä osumaa ei välttämättä huomaa, etenkin jos kohde on liikkeessä. Päätä pienemmästä reijästä ampuminen on kiellettyä, ellei pelaaja ole reijästä kosketusetäisyyden ulkopuolella.

2.4. Eliminoitunut pelaaja 

Eliminoiduttuasi tulee sinun muistaa seuraavat asiat:

- Ilmaise muille, että sinuun on osunut huutamalla "OSUMA!" tai karjaisemalla kuuluvasti.
- Pidä silmäsuojaimet päässä. Pidä ne päässä myös offgame-alueella niin kauan kuin peli on käynnissä.
- Irrota lipas aseesta.
- Ammu tyhjälaukaus kertatulella maahan tyhjentääksesi aseen piipun.
- Varmista aseesi.
- Pidä oranssi raatoliina näkyvillä – näin erotut helposti pelissä mukana olevista. Mikäli et omista raatoliinaa, pidä toista kättäsi ylhäällä merkkinä eliminoitumisestasi.
- Älä häiritse peliä, vaan tarvittaessa jää odottamaan tilanteen rauhoittumista paikoillasi maaten.
- Eliminoituneet eivät voi keskustella pelissä mukana olevien pelaajien kanssa.

2.5. Pelin lopetus

Kun on todettu, että kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, tehtävä suoritettu tai asetettu aikaraja umpeutunut, huudetaan "PELI OHI!". Jokainen pelaaja toistaa tämän huudon kuuluvasti. Tämän jälkeen siirrytään ripeästi offgame-alueelle valmistautumaan seuraavaan peliin. 

3. Offgame-alue



Offgame-alueelle saavuttaessa tulee jokaisen pelaajan tarkistaa seuraavat asiat:

- Ase on varmistettu.
- Aseessa ei ole lipasta kiinnitettynä.
- Sormi ei ole liipaisinkaaren sisäpuolella.
- Tyhjälaukaus on suoritettu. Tyhjälaukaus tulee suorittaa turvalliseen suuntaan sekä tilassa, jossa jokaisella lähistön henkilöllä on suojalasit päässä.
- Silmäsuojaimet pidetään päässä pelin aikana myös offgame-alueella
- Hop-upia saa säätää ainoastaan pelinjohdon ennalta määrittelemällä paikalla.
- Pelin aikana ei offgame-alueella saa ammuskella, sillä se saattaa häiritä pelissä mukana olevia.

3.1. Valmistautuminen peliin

Jotta pelipäivään mahtuisi mahdollisimman paljon toimintaa, muista hoitaa kaikki huollolliset asiat kuten lippaiden lataus ja nestetankkaus ennen seuraavan pelin kannalta epäoleellisia asioita.

4. Pelialuekohtaiset lisäykset



Tarkista pelialuekohtaiset säännöt ja tehorajat pelialueen omalta sivulta.

- Lempäälän Jättömaa

- Nokian metsäpelialue






Yhteistyössä


Takaisin ylös

©Ullm4n



Kirjaudu